روغن درخت چای از برگ‌های درخت ملالوکا آلترنیفولیا به‌دست می‌آید. این درخت کوچک در کوینزلند و نیو ویلز جنوبی استرالیا رشد می‌کند. درخت ملالوکا آلترنیفولیا به‌نام درخت چای هم شناخته شده‌ است، ولی نباید آن را با گیاهی که برگ‌های آن چای سیاه یا سبز می‌شوند اشتباه گرفت.

بومیان استرالیا قرن‌ها از روغن درخت چای به‌عنوان درمان سنتی استفاده می‌کردند. این افراد برگ‌های درخت چای را له می‌کردند تا روغن آن را بگیرند. این روغن برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شد. یا اینکه آن را مستقیما روی پوست می‌گذاشتند تا زخم‌ها را با آن درمان کنند.

امروزه روغن درخت چای را می‌توانید به‌صورت ۱۰۰ درصد خالص تهیه کنید. البته انواع ناخالص آن هم به‌صورت‌‌های ۵ تا ۵۰ درصد در بازار موجود هستند که برای پوست استفاده می‌شود.

روغن درخت چای حاوی مواد مختلفی است. برای مثال ترپینن که می‌تواند برخی باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را ازبین ببرد.

ترپینن-۴-اول همچنین می‌تواند فعالیت گلبول‌های سفید خون را افزایش دهد. این افزایش کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید با میکروب‌ها مبارزه کنید.

این خواص میکروب‌زدایی باعث می‌شود روغن درخت چای درمانِ طبیعیِ ارزشمندی برای درمان مشکلات قارچی و باکتریایی پوست باشد. این روغن از عفونت جلوگیری می‌کند و در درمان پوست مؤثر است.

درادامه استفاده‌ها و فواید مختلف این روغن را می‌خوانیم.

تقویت فرایند بهبود زخم
روغن درخت چای از عفونت زخم و خراش‌ها جلوگیری می‌کند. این ماده همچنین فرایند بهبود زخم را تسریع می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند روغن درخت چای به کاهش التهاب کمک می‌کند. این ماده همچنین فعالیت گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهد. گلبول‌های سفید در فرایند التیام زخم بسیار مفید هستند.

تحقیق کوچکی روی ۱۰ نفر انجام شده‌ است. این افراد همه زخمی بودند. اضافه کردن روغن درخت چای به روش درمان معمول زخم باعث شد، زمان التیام زخم تقریبا در تمام شرکت‌کنندگان کوتاه‌تر شود.

هر بار که پانسمان زخم را عوض می‌کنید، می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را روی پانسمان بریزید.

ازبین بردن قارچ ناخن

عفونت قارچی ناخن بسیار شایع است. این عفونت خطرناک نیست، ولی ناخن را خیلی زشت می‌کند. دارو‌هایی وجود دارند که می‌توانند قارچ ناخن را درمان کنند، ولی برخی افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های طبیعی استفاده کنند.

روغن درخت چای می‌تواند در درمان این قارچ‌ها مؤثر باشند. می‌توانید از روغن درخت چای تنها یا همراه با سایر مواد طبیعی استفاده کنید.

تحقیقی در این مورد انجام شده‌ است. در این تحقیق افرادی که به قارچ ناخن دچار هستند، برای شش ماه از روغن درخت چای خالص و یا داروهای ضدقارچ استفاده کردند.

در پایان این تحقیق، ۶۰ درصد از افراد هر گروه تقریبا یا همگی از قارچ ناخن خلاص شده‌ بودند.

می‌توانید از چند قطره روغن درخت چای یا Tea tree oil به‌تنهایی استفاده یا اینکه آن را به‌نسبت مساوی با روغن نارگیل ترکیب کنید. بعد آن را به بخش‌های عفونی ناخن بمالید. بعد از این کار دست‌های خود را حتما با صابون بشویید. در غیر این صورت قارچ ممکن است به سایر بخش‌های بدن پخش شود.

کاهش‌دهنده‌ی التهاب پوست

روغن درخت چای می‌تواند پوست ملتهب را بهبود ببخشد. یکی از معمول‌ترین انواع مشکل پوستی درماتیت تماسی نام دارد. این بیماری به‌خاطر تماس پوست با مواد آلرژی‌زا ایجاد می‌شود. یکی از این مواد آلرژی‌زا نیکل است. در تماس این مواد آلرژی‌زا بودن باعث سرخی، خارش و گاهی‌اوقات درد پوست می‌شود.

تحقیقاتی روی انسان‌ها و حیوانات در این مورد انجام شده‌اند. طبق این تحقیقات استفاده از روغن درخت چای می‌تواند از شدت این علائم بکاهد.

تحقیقی درباره‌ی تأثیر درمان‌های مختلف در درماتیت تماسی انجام شده‌ است. نتیجه این شد که روغن درخت چای تا ۴۰ درصد علائم این بیماری را ازبین می‌برد. این میزان خیلی بیشتر از درمان‌های معمول درماتیت تماسی است.

به‌علاوه، روغن درخت چای جای نیش حشرات را هم بهبود می‌بخشد. این روغن سرخی، خارش و تورم را کاهش می‌دهد. وقتی پوست درمعرض بزاق حشرات قرار می‌گیرد، ماده‌ای به‌نام هیستامین ترشح می‌کند. هیستامین باعث قرمزی و تورم پوست می‌شود.

بهبود پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری خودایمنی است. این بیماری باعث خارش، قرمزی و پوسته‌پوسته شدن بخش‌هایی از بدن می‌شود. داروهایی هستند که برای درمان علائم این بیماری به‌کار می‌روند. ولی خود بیماری مزمن است و درمان قطعی ندارد.

روغن درخت چای حاوی مواد ضدالتهاب است. طبق تحقیقات این مواد می‌توانند در درمان علائم پسوریازیس مؤثر باشند.

برای درمان علائم پسوریازیس ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن درخت چای را به دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب‌شده اضافه کنید. روزی ۲ یا ۳ بار این مواد را به محل بیماری بمالید.

 

منبع: چطور